آسانسور بیمارستانی ( بیماربر)

آسانسور بیمارستانی

این نوع آسانسور ها جهت حمل و نقل بیمارستان و یا تخت های اتاق های عمل در مرکزهای درمانی از قبیل کلینیک ها ، بیمارستان ها ،درمانگاه ها، نصب و راه اندازی می گردنند.

بیمارستان ها عموما در ۲ تا ۳ طبقه و بیشتر بنا می شوند. در مراکز شهرها با سطح بنای کم و در ارتفاع زیاد طراحی و ساخته می شوند. آسانسورهای بیماربر شرکت دنیز در دو سایز تخت بر 1600 کیلوگرم و تخت بر 1200 کیلوگرم عرضه می گردد.

در آسانسورهای بیمارستانی ، بایستی علاوه بر رعایت شرایط آسانسورها نکاتی مخصوص اینگونه آسانسورها هم رعایت شود که به چند نمونه اشاره می گردد :

  •     آرشیتکت های ساختمان باید توجه کنند که اورهد این نوع آسانسورها به حدود ۴۶۰ سانتیمتر می رسد (در مقایسه با آسانسورهای معمولی که حدود ۳۸۰ سانتیمتر است).
  •     بهتر است دقت شود که دیواره ها به گونه ای انتخاب شوند که امکان تجمع آلودگی ها وجود نداشته باشد و کف و دیواره ها به راحتی قابل استریل کردن باشند.
  •     از اهم مواردی که باید در طراحی بیمارستان مد نظر قرار گیرد عرض راهروهاست که باید با ابعاد تخت ها و ترولی های حمل مواد و وسایل متناسب باشد که بهنگام فعالیت آنها مشکلاتی با تردد نفرات بوجود نیاید.
  •     امروزه با استفاده از ورق استیل Anti finger (از مواد نانو) برای پوشش داخلی کابین، می توان وضعیت بهتری ایجاد کرد. پیشنهاد می شود عرض درب این آسانسورها حداقل ۱۳۰ و ارتفاع آن ۲۱۰ سانتیمتر انتخاب شود.
  •     با توجه به امکان برخورد تخت یا برانکارد با دیواره های کابین جهت جلوگیری از آسیب دیدن دیواره ها از زهوارهای مناسب استفاده گردد. همچنین دکمه Extended door-open بسیار مفید و کاربردی است. در صورتی که محدودیت مسائل مالی وجود نداشته باشد، استفاده از آسانسورهای “مقاوم در مقابل زلزله” گزینه بسیار خوبی است.
  •     عرض خالص کابین حداقل ۱۴۰ و عمق خالص کابین حداقل ۲۴۰ سانتیمتر باید انتخاب شود تا تخت با یک همراه به راحتی در آن جا بگیرند. ظرفیت چنین آسانسوری ۱۶۰۰ کیلوگرم (معادل ۲۱ نفر) می باشد.
  •     آسانسورهای تخت بر بزرگتر به ظرفیت های ۱۸۰۰ کیلوگرم (معادل ۲۴ نفر)، ۲۰۰۰ کیلوگرم، و ۲۵۰۰ کیلوگرم، نیز وجود دارد، که در کابین علاوه بر فضای مورد نیاز برای تخت و همراه، فضایی برای حمل بعضی از تجهیزات پزشکی همراه بیمار نیز امکان پذیر است.

آشنایی با آسانسور بیماربر

هدف از نوشتن این مطلب آشنایی با آسانسور بیماربر است، همچنین میخواهیم ضمن پرداختن به انواع آسانسور حمل بیمار، کاربرد های آن را نیز بررسی کنیم.

همه ی ما میدانیم که آسانسورها تجهیزاتی برای سهولت در جابجایی افراد بین طبقات هستند که انواع مختلفی نیز دارند، ما در این مطلب میخواهیم ویژگی های آسانسور بیماربر را بررسی کنیم، امید است خواندن این مطلب برای خوانندگان عزیز مفید باشد.

بیمارستان ها مکان های مهم و حیاتی هستند که سرعت عمل در آنجا از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی تاخیر چندین ثانیه ای نیز میتواند بین مرگ و زندگی تفاوت ایجاد کند، پس مهم است که از چه تجهیزاتی برای جابجایی بیماران استفاده میشود؛ ابعاد تخت ها، راهروها، آسانسورها و … همگی میتوانند مهم باشند. با این مقدمه قصد داریم آسانسور بیماربر را به شما معرفی کنیم

آسانسور بیماربر

برای جابجایی انواع تخت های بیمارستانی، برانکارد، ویلچر و … در کلینیک ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها، مطب ها و مراکز نگهداری از سالمندان و معلولین از آسانسورهای حمل بیمار  مطابق با استانداردهای لازم جهت محیط های بیمارستانی استفاده میشود؛ ابعاد این آسانسورها نسبت به آسانسورهای مسافربر بزرگتر و تحمل وزن بیشتری نیز دارند.  توان آسانسورها بر اساس ابعاد تخت ها متغیر است، برای مثال آسانسورهای مسافربر دارای توان تقریبی 15 کیلو وات هستند، آسانسورهای حمل کننده تخت کوچک 10 کیلو وات توان دارند و توان تقریبی آسانسورهایی که برای حمل تخت های بزرگ از آن ها استفاده میشود 20 کیلو وات است. طراحی آسانسور بیماربر باید به گونه ای باشد که حداقل فضا برای یک برانکارد و پرسنل همراه را داشته باشد، همچنین طراحان اینگونه تجهیزات باید آسانسور را مطابق با قوانین بهداشتی تولید کنند یعنی باید اقدامات احتیاطی لازم برای ضد باکتری بودن کابین را انجام دهند. آسانسور بیماربر باید همواره در دسترس باشد، در زمان مناسب، با ایمنی کامل و بدون تاخیر بیماران را بین طبقات جابجا کند.

در ادامه سایر ویژگی های آسانسور بیماربر را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های آسانسور بیماربر

  •    داشتن مدار الویت برای پزشکان
  •     سیستم های هیدرولیک، مجهز به سیستم یکسان سازی مجدد سطح هستند.
  •     آسانسورهای بیماربر حداقل 130 سانتی متر باز میشوند و ارتفاع بازشو آن ها نیز تا 210 سانتی متر است.
  •     آسانسورهای بیماربر هم به صورت کششی و هم به صورت هیدرولیک ساخته میشوند.
  •     آسانسورهای هیدرولیک و کششی مجهز به سیستم نجات اضطراری هستند.
  •     اندازه اورهد بر اساس استاندارد و نوع سیستم انتخاب شده تعیین میشود.
  •     قابلیت طولانی باز ماندن درب نسبت به حالت های عادی
  •     در صورتی که در این نوع آسانسورها از درایو استفاده شود حرکت آن ها بسیار نرم و بدون لرزش خواهد بود.
  •     این آسانسورها تحمل وزن 1600 تا 2000 کیلوگرم برای جابجایی تخت و همچنین تحمل وزن 2500 کیلوگرم برای جابجایی تخت، تجهیزات بیمارستانی و مسافر را دارند.
  •     پیت مورد نیاز برای این آسانسورها بین 150 تا 180 سانتی متر است، البته پیت بر اساس نیاز متغیر است. برای مثال برای سرعت های بالاتر از 2 متر بر ثانیه 250 سانتی متر است.
  •     این آسانسورها با تجهیزات کامل ایمنی و بر اساس استاندارد ساخته میشوند.
  •     ویژگی دیگر این نوع آسانسور ها سر و صدای بسیار کم آن هاست.
  •     طراحی داخلی این نوع آسانسورها نیز مهم است، معمولا کابین را از استیل ضد زنگ سفارشی میسازند.
  •     نور پردازی داخلی آسانسور باید موجب ناراحتی بیمار نباشد، بنابراین نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم و بدون خیرگی باشد.
  •     دکمه های آسنسورهای حمل بیمار در وضعیت پایینتری هستند.
  •     امکان شستشو و نظافت این نوع آسانسورها وجود دارد.
  •     مسیر رسیدن به این نوع آسانسور ها باید کوتاه و در دسترس باشد.
  •     از جمله کاربردهای دیگر آسانسور بیماربر علاوه بر خروج و ورود بیماران اورژانسی، انتقال لباس های بیماران و خروج مواد زائد نیز هست.
  •     این نوع آسانسورها از لحاظ مصرف انرژی بهینه شده اند و با برق سه فاز نیز میتوان آن ها را راه اندازی کرد

 

انواع آسانسور بیماربر

آسانسور بیماربر انواع مختلفی دارند که از نظر ابعاد کابین، عرض باز شو، ظرفیت و ارتفاع با هم متفاوت هستند و به کمک آن ها میتوان برانکارد، تخت بیمارستانی و یا ویلچر را نیز جابجا کرد.

آسانسور های ویلچربر:

    ابعاد کابین این آسانسورها 1100*1300 است.

    حداقل عرض بازشوی درب ها 800 میلی متر می باشد.

    قابلیت تراز طبقه ی مجدد را دارد.

    امکان باز ماندن درب برای مدت طولانی تر نسبت به زمان های عادی

آسانسورهای برانکارد بر:

    ابعاد کابین آسانسورهای برانکارد بر 1100*2100 میلی متر است .

    مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد.

    قابلیت باز ماندن درب برای مدت طولانی با فشردن یک دکمه

    درب این آسانسور حداقل به اندازه ی 900 میلیمتر باز میشود.

آسانسورهای بیماربر:

    این آسانسورها برای حمل تخت های بزرگ بیمارستانی دارای کابین 1400*2400 میلی متر است.

    برای سهولت در جابجایی تخت های بیمارستانی عرض بازشوی آسانسورهای بیماربر 1300 میلی متر است و ارتفاع آن ها 2100 میلی متر است.

    این آسانسورها مجهز به سیستم برق اضطراری هستند.

    با فشردن یک دکمه میتوان درب این آسانسور را برای مدت طولانی باز نگهداشت.

    این آسانسور مجهز به سیستم تراز مجدد است.

hospital-elevator (1)

خرید آسانسور بیماربر

 

 

حال که با انواع آسانسور بیماربر آشنا شدیم و ویژگی های هر کدام را شناختیم لازم میدانیم در مورد خرید این نوع آسانسورها نیز اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان عزیز این مطلب قرار دهیم.

 

طبق قوانین جدید همه ی بیمارستان ها، مطب ها، مراکز نگهداری از سالمندان و یا معلولان و همه ی مسیرهایی که امکان تردد افراد با صندلی چرخ دار وجود دارد باید نسبت به نصب تجهیزات لازم برای جابجایی افراد در نظر بگیرند، آسانسور بیماربر ویژگی های لازم برای جابجایی بیماران و افراد دارای مشکل حرکتی را فراهم کرده است زیرا هم از نظر ابعاد کابین و هم از نظر سیستم های موتورخانه ای مطابق با استاندارد هستند.

 

اگر قصد خرید آسانسور بیماربر دارید به شما توصیه میکنیم شرکت های معتبر را انتخاب کنید، در پایان مطلب لازم میدانیم شرکت دنیز آسانسور را به عنوان معتبرترین و بهترین شرکت در زمینه ی طراحی و فروش انواع آسانسور به شما معرفی کنیم. محصولات تولید شده توسط این شرکت قابل رقابت با نمونه های خارجی است و مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته میشوند. از اهداف این شرکت ارتقاء و توسعه دانش و تکنولوژی در جهت پیشرفت های چشمگیر صنعت آسانسور و جلب رضایت خریداران است. علاوه بر کیفیت قابل قبول تجهیزات تولید شده توسط این شرکت، قیمت محصولات این شرکت بسیار مناسب است.