آسانسور مسافربر کششی

همه چیز در مورد آسانسور کششی

در این مطلب میخواهیم در مورد آسانسور کششی و کاربردهای آن بنویسیم. آسانسورها امروزه جایگاه ارزشمندی دارند زیرا بدون وجود آن ها جابجایی بین طبقات ساختمان های مرتفع سخت و خسته کننده خواهد بود. همه ی ساختمان های مرتفع که بیش از 3 طبقه دارند به نصب آسانسور نیاز دارند، آسانسورها انواع مختلفی دارند که بر اساس نیاز و موقعیت ساختمان میتوان یکی از آن ها را انتخاب کرد. هدف از نوشتن این مطلب آشنایی با آسانسور کششی است که یکی از پر کاربردترین نوع آسانسورهاست. در صورتی که قصد خرید آسانسور کششی دارید و تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید لطفا تا پایان مطلب را همراهمان باشید.

آسانسور کششی

آسانسور کششی از محبوب ترین نوع آسانسورهاست که بر اساس نیرو محرکه و سیم بکسل ها به حرکت در می آید. موتور آسانسور با ایجاد اصطکاک بیبن سیم بکسل و شیار فلکه کشش در زمان چرخش باعث حرکت آسانسور کششی میشود. همانطور که گفتیم نیروی الکتروموتور و گیربکس این آسانسور را به حرکت وا میدارد؛ امکان حرکت و بالا و پایین رفتن کابین آسانسور از طریق شیر فلکه ی گیربکس فراهم میشود. کابین آسانسور کششی به کمک سیم بکسل ها که طناب های فولادی هستند نگهداشته شده اند و برای ایجاد تعادل به وزنه ی تعادل متصل است.

اگر برای شما نیز جالب است که چرا این آسانسورها را کششی می نامند به توضیحاتی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید؛ با چرخیدن فلکه ی گیربکس، امکان حرکت کابین و وزنه ی تعادل در خلاف جهت یکدیگر ایجاد میشود، این کشش باعث حرکت آسانسور میشود. نکته ای که به باید به آن توجه کنید این است که سیستم آسانسور کششی به دلیل حساسیت بالایی که دارد نیاز به تعمیر و سرویس دارد، بهتر است سرویس آسانسور به صورت ماهانه توسط تکنسین های با تجربه انجام شود.

آسانسور کششی بر اساس کنترل سرعت چندین نوع است و بر اساس نیاز ساختمان میتوان یکی از انواع تک سرعته، دو سرعته و کنترل سرعت هوشمند را انتخاب کرد.

 آسانسور کششی بر اساس نحوه ی نصب سیم بکسل و سیستم تعلیق، جایگذاری و تعداد درب ها، سیستم محرکه و تابلو فرمان و نحوه ی اجرا و جایگذاری ریل در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرد اما تنها وجه اشتراک انواع آسانسور کششی داشتن قاب وزنه است که با حرکت کنار کابین باعث به حرکت در آمدن کابین آسانسور و جابجایی بین طبقات میشود. در ادامه در مورد انواع آسانسور توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد تا علاوه بر آشنایی با آن ها با نحوه ی کار این نوع آسانسور نیز آشنا شوید.

انواع آسانسور کششی :

این نوع آسانسور ها را میتوان به 4 دسته تقسیم کرد :

  •  انواع آسانسور کششی بر اساس نحوه ی نصب سیم بکسل و سیستم تعلیق

از نظر سیستم تعلیق و نصب سیم بکسل میتوان آسانسورهای کششی را به دو دسته یک به یک و دو به یک تقسیم کرد.

سیستم یک به یک: این نوع آسانسور که بسیار راحت و سبک حرکت میکند دارای سیستم ساده ای است که متشکل از دو فلکه است، یکی فلکه ی موتور و دیگری فلکه ی هرزگرد است. به منظور افزایش سطح اصطکاک سیم بکسل و فلکه از فلکه ی هرزگرد استفاده شده است که در اصطلاح به آن آلفا یا زاویه پیچش میگویند.

سیستم بکسل بندی این نوع آسانسورها نیز ساده است و تنها یک سر سیم به کابین آسانسور وصل شده است که از روی فلکه موتور و فلکه هرزگرد گذشته است و امکان جابجایی کابین را با بالا و پایین کردن قاب وزنه فراهم میکند.

سیستم دو به یک: این سیستم که پیچیدگی های بیشتری نسبت به سیستم قبلی دارد زاویه الفای بیشتری دارد که همین مورد باعث پایین آمدن سرخوردگی میشود. همچنین طریقه ی بکسل کردن در سیستم دو به یک پیچیده تر از سیستم یک به یک است و روش های مختلفی برای آن وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

    یک فلکه روی کابین، یک فلکه روی قاب وزنه تعادل

    دو فلکه روی کابین و یک فلکه روی قاب وزنه تعادل

    دو فلکه روی کابین و دو فلکه روی قاب وزنه تعادل

    دو فلکه زیر کابین و یک فلکه روی قاب وزنه تعادل

    دو فلکه زیر کابین و دو فلکه روی قاب وزنه تعادل

  • انواع آسانسور کششی بر اساس اجرا و جایگذاری ریل ها

آسانسور های کششی از نظر جایگذاری ریل ها به دو دسته ی وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم میشوند که میتوان بر اساس اندازه ی چاه آسانسور و نقشه ی ساختمان یکی از آن ها را انتخاب کرد. در صورتی که سیستم وزنه بغل ریل را انتخاب کنید، چاه آسانسور باید عرض بیشتری داشته باشد اما در سیستم وزنه پشت ریل، وزنه پشت کابین و روبروی درب قرار میگیرد که در این صورت نیاز است چاه آسانسور عمق بیشتری داشته باشد.

  • انواع آسانسور کششی بر اساس تعداد درب و نحوه ی نصب

سه دسته بندی برای انواع آسانسور بر اساس تعداد درب وجود دارد

سیستم تک درب: در این نوع آسانسورها مسافر از همان درب که وارد میشود میتواند خارج شود. این نوع آسانسور را همه جا میتوان یافت.

سیستم دو درب تونلی: این نوع آسانسورها دارای دو درب مقابل همدیگر است که افراد میتوانند در یک طبقه از یکی از درب ها وارد شوند و در طبقات دیگر مقابل همان دربی که سوار شده اند پیاده شوند.

سیستم دو درب مجاور: این آسانسورها نیز دارای دو کابین هستند که در کنار هم و یا به صورت L قرار گرفته اند و میتوان از یک درب وارد این آسانسورها شد و از سمت دیگر در سایر طبقات پیاده شد.

  • انواع آسانسور کششی بر اساس سیستم محرکه و تابلو فرمان

قبلا در مورد سیستم محرکه این نوع آسانسورها گفتیم و اشاره کردیم که میتوانند تک سرعته، دو سرعته و یا سرعت هوشمند باشند، حال میخواهیم تفاوت آن ها را بدانیم.

در سیستم های دو سرعته مسافر حرکات کابین را به طور کامل احساس میکند و ممکن است هنگام حرکت یا ایستادن شوک کوچکی به آن ها وارد شود که احساس خوشایندی نخواهد داشت و همچنین این شوک باعث میشود قطعات مصرفی آسانسورها عمر کمتری داشته باشند.

در سیستم های تک سرعته حرکات آسانسور نامحسوس است و دلیل آن نیز اضافه شدن سیستم درایو حرکت است. در این سیستم ها عمر قطعات نیز افزایش خواهد یافت.

خرید آسانسور کششی

هدف از نوشتن این مطلب آشنایی با انواع آسانسور کششی بود امیدواریم خواندن این مطلب در زمینه ی خرید آسانسور کششی نیز برای شما مفید باشد. در پایان قصد داریم یکی از معتبرترین شرکت های تولید کننده انواع آسانسور را به شما معرفی کنیم.

شرکت دنیز آسانسور با سال ها تلاش و تجربه در زمینه ی طراحی و تولید انواع آسانسور حرفی برای گفتن دارد، از اهداف شرکت دنیز آسانسور تولید انواع آسانسور مطابق با اصول ایمنی و استاندارد در داخل کشور است، آسانسورهای ساخته شده توسط این شرکت قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند و همچنین دارای قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالایی هستند.

در صورتی که شرکت دنیز آسانسور را برای خرید انواع آسانسور انتخاب کنید میتوانید آسوده خاطر باشید که سرویس و نگهداری از آسانسورها توسط ماهرترین تکنسین ها انجام میشود. پس از تماس با شرکت در کمتر از 40 دقیقه شرکت دنیز آسانسور تکنسین های فنی و با تجربه خود را برای تعمیر و نگهداری آسانسورها به محل اعزام میکند.